Każda osoba prowadząca przedsiębiorstwo doskonale wie, ile energii, czasu i samozaparcia do tego potrzeba. Dokładne dysponowanie czasem, próba pogodzenia kilku zadań na raz, zarządzanie zespołem i odnalezienie czasu na życie rodzinne – to wydaje się wręcz niemożliwe. I dla wielu z nas nie jest możliwe. Nie potrafimy pracować tak, by osiągnąć sukces – ani w życiu zawodowym, ani rodzinnym. Robimy wszystko na pół gwizdka, nie zdając sobie z tego sprawy. Nie wiemy bowiem, co zrobić, by pracować efektywniej i mądrzej. W tym celu warto zatrzymać się na chwilę i odrobinę przeorganizować swój sposób życia, by zacząć pracować jak ludzie sukcesu.
Organizacja!
Nie można powiedzieć, że każda zorganizowana osoba osiągnęła sukces, a każda niezorganizowana nie dokonała niczego. Byłoby to poważnym zakłamaniem rzeczywistości. Przecież historia pokazuje nam wiele indywidualności, które prowadziły bardzo rozrywkowy tryb życia i stało się wielkimi artystami czy myślicielami. Jednak tego typu zachowania nie idą w parze z biznesem. Przynajmniej wtedy, gdy to my musimy pociągać za wszystkie sznurki. Nie da się bowiem ukryć, iż jeśli chcemy osiągnąć sukces w prowadzeniu własnej firmy, musimy dobrze zaplanować każdy fragment naszego dnia. O czym zatem powinniśmy pamiętać?
- Dajmy sobie jednakowy czas na sen każdego dnia. Jeśli potrzebujemy 8 godzin snu, nie odbierajmy sobie tego. Tylko wtedy będziemy mogli pracować efektywnie.
- Wszystkie działania planujmy minimum z dwudziestoczterogodzinnym wyprzedzeniem. W ten sposób będziemy wiedzieli, jakie zajęcia na nas czekają, co mamy do zrobienia, a gdzie jesteśmy w stanie wycisnąć chwilę dla siebie. Nie dokładajmy sobie dodatkowych zajęć – to tylko sprawi, że nasz kalendarz będzie zabałaganiony.
- Korzystajmy z profesjonalnego programu do organizacji czasu pracy. Oczywiście możemy używać kalendarza, jednak często to nie wystarczy (wystarczy napisać coś niewyraźnie, by o tym zapomnieć). Trello to dobry program, który powiadamia nas o konkretnych zadaniach, które na nas czekają oraz czasie na ich wykonanie.
- Nie komplikujmy sobie życia. Nie dokładajmy sobie zadań, których nie damy rady wykonać jednego dnia. Jeśli musimy spotkać się z trzema klientami i wiemy, że zajmie nam to około ośmiu godzin, gdyż wszędzie musimy dojechać, na ten dzień nie planujmy więcej aktywności. Prawdopodobnie spotkania się przeciągną, więc i tak będziemy musieli pracować dłużej. A zaległe zadania czekające na nas w programie będą tylko deprymować.
- Nie pozwólcie sobie na dodatkowe odwracacze uwagi. Doskonale wiadomo, że telefon czy komputer potrafią zniszczyć perfekcyjny dzień pracy. Wystarczy chwila nieuwagi, a już sięgamy po komórkę i sprawdzamy profile na wszystkich mediach społecznościowych. To nie może tak działać. Jeśli pracujecie w biurze, telefon powinien być jak najdalej od Was. Pozwólcie sobie na chwilę relaksu dopiero podczas przerwy.
- Unikajcie bałaganu. Zarówno w biurze jak i w swoich notatkach. Jeśli w tej chwili zauważyliście, że na biurku wala się pełno karteczek z zadaniami, koniecznie przejrzyjcie je wszystkie i sprawdźcie, które nadają się do kosza, które do rozwagi, a które do wykonania. Nie zaśmiecajcie swojej przestrzeni, gdyż wtedy znacznie trudniej skupić się na pracy.
Tak właśnie pracują ludzie sukcesu, którzy mają organizacyjne problemy. Czasem wystarczy tylko dobry plan i odpowiednia motywacja.