Firmy cały czas dążą do zwiększenia swojej wydajności przy jednoczesnym maksymalnym cięciu kosztów. W tym celu chociażby stosują techniki motywacyjne, redukują etaty bądź podnoszą wymagania wobec swoich pracowników. Szuka się także innowacyjnych metod, które pozwolą oszczędzić zarówno czas, jak i pieniądze na rzeczach, które na przykład nie do końca bezpośrednio wiążą się z naszą działalnością, ale trzeba je wykonywać. W tym miejscu wkracza obecnie bardzo popularny outsourcing, który nie bez powodu jest tak często wykorzystywaną metodą. Wobec tego co to jest outsourcing? Kiedy i gdzie można go zastosować? Czy outsourcing się opłaca?
Co to jest outsourcing?
Outsourcing to po prostu zlecanie części zadań, które trzeba w firmie wykonać zewnętrznym organizacjom. Oczywiście wiąże się to z kosztami, ale z drugiej strony oznacza, że nie musimy zatrudniać do tego zadania samodzielnych pracowników, ani delegować go do osób, które zazwyczaj zajmują się czymś innym.
Zazwyczaj outsourcingu używa się do pozbycia się balastu zadań, które są pochodną naszego sposobu prowadzenia działalności, ale nie prowadzą bezpośrednio do zarobku. Jednak nie zawsze – zdarza się, że taniej wyjdzie nam na przykład okazjonalny outsourcing, niż płacenie specjalnemu pracownikowi, który wykona dla nas coś, co jest związane z naszą działalnością, ale jest też potrzebne jedynie okazjonalnie.
Efektem outsourcingu może być w zasadzie wszystko – wykonanie jakieś czynności, wyprodukowanie czegoś, załatwienie określonych spraw. Ogranicza nas tylko zasobność naszego portfela.
Kiedy może przydać się outsourcing?
Najpopularniejsza forma outsourcingu to outsourcing spraw księgowych, a często także i kadrowych. Zatrudnienie księgowego w firmie to duży wydatek, zwłaszcza dla małych firm. Ogromne korporacje takich rzeczy nie zlecają, a mają całe działy księgowe, ponieważ tak im się po prostu bardziej opłaca, a do tego mają większą kontrolę nad pracą księgowych. Z kolei dla działalności gospodarczej zatrudniająca zaledwie kilku pracowników zwyczajnie na księgowego nie stać, a wykonywanie jego obowiązków samemu co prawda jest możliwe, ale może skończyć się dokonaniem jakiejś bardzo kosztownej pomyłki.
Jednak outsourcing to nie tylko księgowość czy kadry. Na podobnych zasadach działa outsourcing prawny – zatrudnianie własnego prawnika czy też tworzenie całego działu prawnego to domena wielkich firm, dla wszystkich innych bardziej opłacalny będzie po prostu okazjonalny outsourcing.
Poza tym outsourcingowi często podlega chociażby sprzątanie w budynkach firmowych czy ich konserwacja. Na dodatek nawet duże firmy nie zawsze dysponują swoim własnym działem marketingowym, ponieważ jest to duża inwestycja, a po drugie utworzenie tego działu tak, aby dobrze działał nie jest łatwe. Z tego powodu zlecają reklamę firmy zewnętrznym agencjom marketingowym.
Outsourcing – podsumowanie
Outsourcing dla wielu polskich przedsiębiorców może brzmieć tajemniczo z powodu swojej angielskiej nazwy, ale szybko może okazać się, że oni sami go stosują i po prostu nie znają nadanej tej czynności nazwy.
Dzięki niemu unikniemy marnowania czasu naszych obecnych pracowników i konieczności zatrudniania kolejnych. Zazwyczaj więc okaże się, że jest on najlepszym wyjściem zarówno dla budżetu, jak i produktywności oraz wydajności firmy.