Prawne aspekty internetowych konkursów

Przestrzeń Internetu stała się prawdziwym rajem dla sprzedawców, którzy zyskali możliwość swobodnego dostępu do większego grona odbiorców. Niemal każdego dnia na nasze skrzynki mailowe i profile na portalach społecznościowych trafiają informacje dotyczące kolejnych promocji i konkursów, w których można zdobyć atrakcyjne nagrody. Czy jednak tego typu zabiegi są legalne?

W świetle polskiego prawa każde tego typu przedsięwzięcie powinno być poprzedzone informacjami dotyczącymi regulaminu zabawy, a – jak się w praktyce okazuje – większość tego typu gier oparta jest na bliżej nieokreślonych zasadach. Odstępstwo od reguły może skutkować jednak karami finansowymi sięgającymi nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, warto więc dobrze przygotować się przed przystąpieniem do organizowania podobnych promocji. Regulaminy muszą być za każdym razem unikalne i nie mogą zawierać jakichkolwiek błędów, ponieważ nawet drobna pomyłka może sporo kosztować. Przejrzystość regulaminu ma chronić przede wszystkim użytkowników, ponieważ do tej pory zdarzały się już przypadki celowego manipulowania treścią. W zawartości nie mogą znaleźć się zapisy, w których organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmiany nagrody lub informują o tym, że zakupionego towaru nie można zwrócić. Wszelkie tego typu klauzule są niezgodne z prawem i mogą sugerować, że intencje organizatora nie są czyste.

Sedno regulaminu powinno obejmować przede wszystkim podstawowe informacje na temat przebiegu samego konkursu oraz dane organizatora. Oczywiście informacje powinny pojawić się jeszcze przed rozpoczęciem konkursu, dlatego wszelkie działania, w których uczestnik musi wyrazić chęć włączenia się do zabawy nie wiedząc jakie są jej zasady uznawane są za złamanie prawa. Obok precyzyjnego określenia co jest nagrodą, na jakiej zasadzie można stać się jej posiadaczem i jak długo będzie trwać walka o wyłonienie zwycięzcy, konieczne jest zawarcie klauzuli o ochronie danych osobowych. Informacje o użytkownikach powinny być każdorazowo umieszczone w bazie Generalnego Inspektora Danych Osobowych z zastrzeżeniem, że użytkownik ma prawo do niezgodzenia się na otrzymywanie treści reklamowych, bardzo często automatycznie wysyłanych na prywatne konta mailowe czy telefony komórkowe.

Konkursy i promocje są w przeważającej części domeną portali społecznościowych, jednak ostatnimi czasy coraz głośniejsze były protesty użytkowników, którzy albo nie otrzymywali wygranego produktu, albo w ogóle nie mieli możliwości walczenia o oferowany towar, ponieważ zasady gry były niejasne. Zabawy, w których klienci włączali się do gry za pośrednictwem publikacji posta na swoim profilu okazywały się jedynie zabiegiem polegającym na gromadzeniu kolejnych fanów, dlatego też organizatorzy nie mają prawa uznawać, że jest to automatyczna zgoda na uczestnictwo w konkursie.

Podobnie zresztą ma się to do publicznego ogłaszania wyników. Zwycięzca może sobie przecież nie życzyć, żeby jego nazwisko było podawane do publicznej wiadomości. Czy więc w świetle takich informacji konkursy i promocje internetowe są nielegalne? Oczywiście takie stwierdzenie byłoby sporym nadużyciem, ponieważ wszystko funkcjonuje zgodne z prawem, o ile informacje są przejrzyste i nie wprowadzają użytkowników w błąd. Na popularności zyskują więc umieszczane na stronach specjalne aplikacje oraz konta mailowe, za pośrednictwem których organizatorzy mogą zarządzać wyłącznie treściami konkursowymi, minimalizując ryzyko pojawienia się jakichkolwiek nadużyć.

Dodaj komentarz