Aby osiągnąć sukces w biznesie potrzeba przede wszystkim odpowiedniej wiedzy i narzędzi, oraz odrobiny szczęścia. W przypadku szczęścia trudno wskazać jeden wspólny mianownik dla wszystkich biznesów, ale do pierwszych 2-óch pozycji można wykorzystać ogólnie dostępną wiedzę znajdującą się w Internecie. Na początku rozkręcania biznesu warto określić sobie strategię marketingową, która pomoże w realizacji określonych celów. Jedną z podstawowych i najbardziej znanych jest tzw. marketing 4P.
Czym jest marketing 4P?
W literaturze można również spotkać się z nazwą marketing mix. Skrócona nazwa 4P pochodzi od pierwszych liter angielskich słów zaczynających się na literę P:
- Product – Produkt
- Price – Cena
- Promotion – Promocja
- Place – Dystrybucja
Głównym celem wyżej wymienionej strategii marketingowej jest zaoferowanie klientowi produktu, który można nabyć w odpowiedniej cenie, który dostępny jest w określonym miejscu i czasie, za pośrednictwem odpowiednich kanałów dystrybucyjnych. Aby w pełni zrozumieć mechanizm działania marketingu 4P, poniżej zostaną opisane jego elementy.
Produkt
Nie bez przyczyny w centralnym punkcie strategii 4P jest produkt. Wszyscy producenci doskonale wiedzą, jak bardzo wymagający są klienci. Na własnej skórze doświadczyli, że oferowane przez nich produkty muszą być najwyższej jakości, aby w pełni spełnić wymagania klientów. Dlatego tak ważne jest produkowanie dóbr ze szczególną starannością i dbałością o każdy detal, aby wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć do siebie nowych nabywców. Również warto wspomnieć o tym, że klienci coraz częściej zwracają uwagę na to, czy dany produkt został wyprodukowany z materiałów pochodzących z recyklingu i czy się do niego nadaje
Cena
Cena to nakład finansowy, który klienci są w stanie zapłacić, za zaspokojenie swoich potrzeb. Cena to jedna z najważniejszych cech produktu, ponieważ to w oparciu o nią klienci decydują o zakupie danego produktu. Warto podkreślić, że czasem nabywcy są w stanie zapłacić więcej za dane dobro, jeśli otrzymają w zamian tak zwaną wartość dodaną, która w znaczny sposób podniesie jakość produktu.
Promocja
Promocja obejmuje wszystkie działania marketingowe mające na celu promocję danego produktu, tak aby dotarła do jak największej ilości odbiorców. Do najpopularniejszych form zalicza się:
- reklamę telewizyjną i radiową,
- ulotki promocyjne,
- reklamę w serwisach społecznościowych i w Internecie,
- współpracę z twórcami internetowymi.
Nie od dziś wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu, dlatego ich twórcy prześcigają się w w tworzeniu coraz to nowych haseł reklamowych oraz promocji które wpadają w ucho i przyciągają do siebie nowych klientów.
Dystrybucja
Aby klient mógł nabyć określony produkt, wymagane jest jego wcześniejsze dostarczenie, które odbywa się za pomocą kanałów dystrybucji. Istotnym elementem strategii 4P jest zlokalizowanie w przestrzeni sklepów oraz punktów sprzedaży. Oczywiście im większa dostępność danego produktu, tym klienci chętniej sięgną po niego podczas zakupów i tym samym ograniczane jest do minimum ryzyko braku towaru w danej placówce.