Zarabianie w Internecie stało się bardzo popularne, a w nowych warunkach ekonomicznych powstaje w Polsce bardzo wiele małych biznesów, których właściciele zarabiają wyłącznie w sieci. Chociaż wiele osób wie, że pełnowymiarowy biznes można uczynić z freelancingu lub zwykłego świadczenia usług w sieci, to marketing afiliacyjny niewielu Polakom kojarzy się ze źródłem dochodu, które mogłoby być fundamentem firmy.
Czym jest marketing afiliacyjny?
Zarabianie na afiliacji to jeden z najstarszych i najpopularniejszych sposobów zarabianie w Internecie. W Polsce jednak biznesy tego rodzaju dopiero raczkują, popdczas gdy w takich Stanach Zjednoczonych już nawet 20 lat temu taka działalność przynosiła wielu osobom liczne zyski. Marketing afiliacyjny to nic innego, jak sprzedaż produktów innych osób lub firm. Najczęściej dotyczy on współpracy ze sklepami internetowymi. Najpowszechniejszą jego formą jest zarabianie na linkach afiliacyjnych. Jeżeli jesteś internetowym twórcą, posiadającym bloga, czy profil w mediach społecznościowych, to gdy osoba czytająca Twoje treści zachęcona wejdzie w link i kupi produkt, Ty otrzymasz określoną w regulaminie danego programu lub sieci partnerskiej prowizję.
Czy na marketingu afiliacyjnym można dobrze zarobić?
Marketing afiliacyjny daje potencjalnie nieograniczone zarobki, a najbardziej oddane mu osoby mogą zarabiać nawet setki tysięcy złotych miesięcznie. Wszystko zależy tak naprawdę od zacięcie i wielu innych czynników. Chociaż wydaje się, że jest to biznes łatwy, który daje możliwość zarabiania na autopilocie, to tak naprawdę potrafi to być praca żmudna i wyczerpująca. Aby osiągnąć dobre wyniki, trzeba tworzyć nieustannie coraz to nowe treści, a dodatkowo być obecnym na wielu kanałach, co może prowadzić do wypalenia. Wielkie wpływy jednak bardzo motywują. Jeżeli jesteś osobą, która ma wiele zainteresowań i śledzi trendy, jest gotowa pracować wiele godzin dziennie, przynajmniej w początkowym etapie, a do tego nie zniechęca się początkowymi porażkami, to może być to biznes właśnie dla Ciebie. Coraz więcej Polaków całą swoją firmę opiera o ten model zarabiania, co doskonale się sprawdza, zwłaszcza w okresie kolejnych fal pandemii, podczas których ludzie kupują produkty i usługi przede wszystkim w Internecie. Tak naprawdę pandemia odegrała rolę swoistego katalizatora, potęgując zainteresowanie marketingiem afiliacyjnym.
Jakie umiejętności są potrzebne, by skutecznie zajmować się marketingiem afiliacyjnym?
Marketing afiliacyjny tylko pozornie wydaje się łatwy, a zajmowanie się nim wymaga przyswojenie całego wachlarza umiejętności. Po pierwsze doskonale znać trzeba mechanizmy działania wszystkich głównych platform społecznościowych, gdyż wiele osób to na nich właśnie zaczyna przygodę z tą formą zarabiania. Należy zainteresować się algorytmami rządzącymi widocznością treści, śledząc newsy w zakresie social media marketingu. Największe platformy, w które zazwyczaj się tu celuje, wprowadzają nowe narzędzia i zmiany w algorytmach każdego miesiąca.
Same media społecznościowe najczęściej jednak nie wystarczą i konieczny jest blog. Stanowi on też znacznie bardziej stabilny fundament takiego biznesu, gdyż jest to własna przestrzeń w Internecie. O ile profil w mediach społecznościowych zawsze może zostać zablokowany, bo ktoś zgłosi Twoje treści lub sami właściciele platformy stwierdzą, że naruszasz jakieś zasady, często niesłusznie, to blog lub strona internetowa są kawałkiem własnego miejsca w otchłani Internetu, na których to Ty ustalasz zasady. Wiele osób zajmujących się marketingiem afiliacyjnym tworzy swoje strony samodzielnie, gdyż często działalność taka wymaga wielu stron — każda dla innej niszy. Umiejętność projektowania chociażby prostych stron jest tu bardzo cenna i daje możliwość niemal natychmiastowego uruchomienia bloga lub strony, gdy zauważy się kolejną ciekawą niszę.
Z technicznych umiejętności bardzo przydaje się znajomość SEO, które jest jednym z elementów pozycjonowania stron. Tak naprawdę to osoby, które znają doskonale zasady rządzące SEO i potrafią same wypozycjonować się w sieci odnoszą najlepsze wyniki i to one zarabiają dziesiątki czy setki złotych każdego miesiąca. Znajomość SEO oznacza realną umiejętność wygenerowania potężnego ruchu na swoją stronę i wzrost poziomu konwersji. Można zadania takie zlecać agencjom SEO, ale ich usługi często bardzo dużo kosztują i często ciężko jest zweryfikować skuteczność ich działań. W agencjach SEO często znaleźć także wysokiej klasy specjalistów od pozycjonowania, gdyż ci wolą właśnie zarabiać o wiele większe kwoty na marketingu afiliacyjnym lub na promocji innego własnego biznesu. Naukę SEO można zacząć od aktualnych podręczników, blogów, kursów wideo na YouTube i udziału w rozmaitych społecznościach, w tym na forach internetowych i na grupach w mediach społecznościowych. Wiele osób doskonale opanowuje nawet najbardziej złożone zagadnienia związane z SEO na własną rękę, nie uczęszczając na kursy, których poziom jest różny i zdarza się, że na szkolenie wydaje się duże pieniądze, otrzymując niewiele w zamian.
Absolutną podstawą marketingu afiliacyjnego jest też znajomość zagadnień związanych z copywritingiem, czyli tworzeniem tekstów reklamowych. Nawet jeżeli włada się językiem polskim i językami obcymi w doskonałym stopniu, to teksty internetowe, zwłaszcza te sprzedażowe rządzą się własnymi prawami. Elementem copywritingu jest między innymi wiedza na temat psychologii sprzedaży i nauka perswazji. Stosując rozmaite techniki i zasady obowiązujące w tekstach internetowych, można bardzo mocno podnieść sprzedaż promowanego produktu lub usługi.
Jak zacząć zajmować się marketingiem afiliacyjnym i gdzie w zasadzie go uprawiać?
Najprościej zacząć promować produkty rozmaitych firm na swoim profilu społecznościowym, gdyż dziś posiada go niemal każdy, mając często wielu znajomych. Skąd jednak brać linki afiliacyjne? Tu metody są różne. Tradycyjnie marketing afiliacyjny wymaga rejestracji w programie partnerskim (afiliacyjnym) lub w sieci afiliacyjnej. Programy od sieci różnią się tym, że są one uruchamiane przez jedną formę, na przykład sklep, i w ramach udziału w programie afiliacyjnym promuje się jedynie produkty sprzedawane przez nią. Nie oznacza to, że asortyment jest wąski, gdyż w Polsce istnieją rozmaite programy afiliacyjne krajowych gigantów, w tym na przykład Ceneo, a do tego wielu Polaków zarabia na promocji produktów sprzedawanych na Amazonie czy na AliExpress, na których to platformach kupują miliony Polaków.
Sieci afiliacyjne za to oferują możliwość współpracy setkami, a nawet tysiącami reklamodawców. Zrzeszają one rozmaite biznesy, dzięki czemu ma się niemal nieograniczony asortyment do promowania. Platformy sieci afiliacyjnych często obfitują w rozmaite narzędzia i dają możliwość łatwego zarządzania działaniami i skutecznej analityki z poziomu jednego wygodnego panelu. Najlepsze sieci partnerskie oferują też pakiet materiałów szkoleniowych, gdyż tak naprawdę jest w ich interesie, by działania były skuteczne. Na niejednej z nich znajdują się więc materiały instruktażowe dotyczące marketingu w mediach społecznościowych, czy właśnie SEO.
Dołączenie do programu afiliacyjnego lub sieci afiliacyjnej często wymaga posiadania bloga w momencie wypełniania formularza i podać trzeba adres swojej strony, a nawet liczbę odwiedzających ją osób, w tym liczbę unikalnych użytkowników. Niektóre sieci jednak od razu akceptują każdego aplikującego — także wtedy, gdy nie posiada on bloga czy profilu w mediach społecznościowych, a więc nie trzeba podawać żadnych adresów. Coraz więcej jest też sieci, które pozwalają założyć szybko konto z poziomu aplikacji mobilnej, co może zrobić każda osoba pełnoletnia, a następnie ma się możliwość wklejania linków afiliacyjnych na platformach społecznościowych i grupach na komunikatorach.
Kiedy przekształcić marketing afiliacyjny w pełnowymiarowy biznes?
Zarabiać na marketingu afiliacyjnym można bez działalności gospodarczej, nawet przy dużych zarobkach. Dochody po prostu wpisuje się w rubryczkę “inne” przy rozliczaniu formularza PIT. Założenie działalności jest często nawet niewskazane, gdyż w wielu przypadkach nie jest to stabilne źródło dochodu, a na początku zarobki będą niewielkie. Jeżeli chcesz założyć firmę, w której będziesz zajmować się promocją produktów i usług, nie pal się z rejestracją działalności. Popularna rada mówi, że o założeniu firmy można myśleć wtedy, gdy przynajmniej przez 6 miesięcy z rzędu Twoje zarobki na marketingu afiliacyjnym przekraczają dwukrotność Twoich zarobków z pracy na etacie.
Zalety zajmowania się afiliacją jako firma
Tak naprawdę marketing afiliacyjny najkorzystniejszy jest, gdy posiada się działalność. O wiele łatwiej i przejrzyściej jest wtedy wszystko rozliczać, a prowadzeniu działalności i tak towarzyszyć muszą usługi biura rachunkowego, które zajmie się wyliczeniem podatków również i z tego źródła. Największą zaletą marketingu afiliacyjnego prowadzonego w ramach własnej firmy jest jednak możliwość odliczania poniesionych na niego kosztów. Takie wydatki, jak opłaty za reklamę w Internecie, pozycjonowanie, czy tworzenie treści przez podwykonawców mogą zostać wrzucone w koszty działalności, co znacząco obniży należny podatek dochodowy. Wiele form też chętniej współpracuje z osobami, które wystawiają faktury, gdyż one również mogą uwzględnić je jako poniesiony koszt, a do tego współpraca staje się bardziej przejrzysta. Najkorzystniejszą formą rozliczenia w przypadku marketingu afiliacyjnego jest podatek liniowy, gdyż bardzo łatwo przekroczyć tu drugi próg podatkowy, a nawet trzeci, jeżeli zostanie on wprowadzony.
Marketing afiliacyjny może więc jak najbardziej przekształcić się w prawdziwy biznes. Aby to zrobić, musisz się jednak charakteryzować żelazną dyscypliną, uporem, a także sporymi zasobami kreatywności. Dodatkowo konieczne jest też ciągłe przyswajanie wiedzy w zakresie nowych technologii i marketingu, oraz bycie zawsze na bieżąco z niszami, w ramach których promuje się rozmaite produkty i usługi.