Własna działalność gospodarcza to marzenie wielu ludzi, którzy znudzeni są pracą na etacie lub chcieliby być niezależni. Jedni robią to standardowo, obmyślając dokładny plan i strategię, a następnie rejestrując firmę w urzędzie i zaczynają pracować na swój rachunek. Inni jednak decydują się na model franczyzowy, który podłapują co roku kolejne branże, dzięki, czemu staje się niezwykle popularny i przyciąga kolejnych przyszłych przedsiębiorców. W jakich sytuacjach lepiej inwestować w działalność franczyzową, a kiedy zacząć od zera z własną działalnością?
Czym jest franczyza i jakie są jej zalety?
Aby lepiej zrozumieć argumenty, jakie przemawiają za tego typu działalnością, trzeba najpierw dowiedzieć się, czym dokładnie jest omawiana franczyza. Termin ten odnosi się do specyficznego modelu biznesowego, który jest tak naprawdę współpracą dwóch stron. Franczyzodawca to podmiot, który udziela licencji, czyli pozwolenia na działanie pod szyldem własnej marki, a franczyzobiorca to przedsiębiorca, który godzi się działać zgodnie z koncepcją tej marki. Obie strony podpisują oczywiście wcześniej odpowiednią umowę, która szczegółowo nakreśla, jakie zasady ma spełnić franczyzobiorca względem franczyzodawcy. Są to np. kwoty uiszczanych opłat, zasady dotyczące dress codu, produktów i usług, strategii marketingowych itp. Podmiot, oferujący współpracę również zobowiązuje się do wielu rzeczy m.in. zapewniania wyposażenia, pomocy podczas szkoleń, czy rekrutacji lub w doradztwie w kwestii oferty. Działalność w oparciu o franczyzę jest niekiedy szansą dla początkującego przedsiębiorcy, który nie ma odpowiedniego kapitału na rozkręcenie własnego biznesu, oryginalnego pomysłu lub za mało obycia w sprawach biznesowych. Działanie pod szyldem sprawdzonej marki to jak wiadomo zawsze szansa na większy zarobek i to nawet już na samym początku.
Kiedy lepiej zdecydować się na własną firmę?
Osoby, które są niezwykle ambitne i chcą decydować o wszystkim zupełnie samodzielnie, powinny wziąć sprawy w swoje ręce i założyć swoją własną firmę. Mogą uczestniczyć w tworzeniu produktów (lub usług) od początku do końca, nie zważając na decyzję przełożonych, tak jak np. we franczyzie, gdzie muszą się trzymać jednak ściśle określonych reguł i koncepcji. Zbudowanie marki jest o wiele trudniejsze, gdyż wymaga pełnego poświęcenia i dużych nakładów pracy, związanych z promowaniem firmy, ulepszaniem produktów, dystrybucją i logistyką, lecz nie powinno to być zniechęceniem dla osób, które od zawsze marzyły o byciu przedsiębiorcą.