Umiejętność efektywnej komunikacji biznesowej

Umiejętność efektywnej komunikacji biznesowej

Kluczowym czynnikiem, który zwiększa efektywność współpracy z klientami jest umiejętność komunikacji. Zarówno mówca, jak i odbiorca dzielą się odpowiedzialnością za tworzenie jasnego przekazu. Zdolność skutecznej komunikacji, jednak sięga dużo dalej niż mówienie i słuchanie. Mowa ciała, ton głosu, czy dobór słów grają ogromną rolę i mogą zadecydować jaki będzie końcowy efekt interakcji – sukces lub porażka.

Jak mówić efektywnie?

Mówca musi nauczyć się artykułować swoją wiadomość w taki sposób, aby słuchacz mógł go łatwo zrozumieć. Poważne kwestie trzeba przekazywać statecznym tonem, ale to też zależy od tego jaką reakcję odbiorcy przewidujemy. Reakcja słuchacza zarówno na dobrą, jak i złą wiadomość może być sterowana przez mówcę, tak długo, jak dobór słów i sposób mówienia będą dokładnie przemyślane. Jedną ważną kwestią efektywnego mówienia jest poznanie swojego odbiorcy – w jaki sposób może zareagować na nasz komunikat.

Efektywne słuchanie

Rozpoznanie i rozszyfrowanie mowy ciała jest nie tylko sztuką, ale wymaga pewnej wiedzy. Ruch gałek ocznych, kontakt wzrokowy, pozycja, postura, ekspresja twarzy mogą dać wskazówki nie tylko mówcy, ale i słuchaczowi. Jeżeli ton głosu jest spokojny, ale twarz wyraża dziwny grymas,
a postura jest napięta przekaz może być mylący. Odwrotna sytuacja jest, gdy osoba, która słucha wierci się i nie utrzymuje kontaktu wzrokowego. Może to dawać mówcy wrażenie, że jest znudzony jego wypowiedzią lub nie skupia się na tym co się do niego mówi.

Zadawanie otwartych pytań

Zadawanie pytań przez obie strony konwersacji muszą być otwarte – czyli takie, na które nie da się odpowiedzieć po prostu tak lub nie. Pytania otwarte zachęcają do dalszej komunikacji, dialogu
i zrozumienia. Mogą także pomóc rozwiązać omawiane przez strony kwestie.

Wybór metody komunikacji

W nowoczesnym świecie biznesu, ludzie komunikują się przez telefony komórkowe, emaile, pisemną korespondencję lub werbalnie. W efektywnej komunikacji, musisz wybrać metodę najlepiej dopasowaną do wiadomości. Ludzie biznesu, którzy mają umiejętność wyrażania siebie w mowie, niekoniecznie potrafią artykułować to samo pisemnie. Dlatego emaile lub inny rodzaj korespondencji może być czasami źle zrozumiany. Ta sama zasada dotyczy odwrotnej sytuacji. Ten kto dobrze potrafi przekazać sens swojego komunikatu pisemnie, niekoniecznie w równie dobry sposób zrobiłby to ustnie.

Nauka bycia elokwentnym we wszystkich formach komunikacji może nie jest łatwym zadaniem, ale wiedza o jej efektywności, pozwoli wybrać takie medium, które będzie pasować idealnie
do komunikatu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *