Work – life balance – równowaga między pracą, a życiem prywatnym

Work – life balance – równowaga między pracą, a życiem prywatnym

Praca jest ważna ale nie najważniejsza

Praca jest ważna i wszyscy o tym wiemy. Jednak kiedy zaczyna ona wypierać wszystkie inne rzeczy i wychyla się na pierwszy plan może przynieść negatywne skutki zamiast korzyści. Wypalenie zawodowe, pracoholizm, choroby serca czy problemy z układem pokarmowym to tylko niektóre z zagrożeń, które niesie ze sobą nadmierne poświęcenie się pracy.

Ciągły stres wynikający z presji obowiązków i oczekiwań szefów czy współpracowników wymaga zrównoważenia czasem wolnym, odpoczynkiem czy zwyczajnie poświęceniem myśli czemuś innemu. Dla dobra swojej pracy, a przede wszystkim własnego zdrowia musisz zachować work – life balance.

Jak to zrobić?

  1. Przynajmniej raz w roku weź dłuższy urlop. Odpoczynek jest niezwykle ważny, a jego brak prędzej czy później da o sobie znać. Nikt nie jest niezastąpiony, więc wykorzystaj urlop i naucz się odpoczywać i odrywać od pracy. Urlop należy się każdemu pracownikowi – korzystaj z niego bez wyrzutów sumienia.
  1. Pamiętaj, że w życiu są rzeczy równie ważne jak praca – a nawet ważniejsze. Nie zaniedbuj ich. Dla jednych będzie to rodzina, dla innych grupa przyjaciół, podróże czy hobby. Zdrowa odskocznia od problemów zawodowych to także ochrona przed wypaleniem zawodowym i szansa na bardziej efektywną pracę w czasie na nią przeznaczonym.
  2. Nie używaj służbowego telefonu ani laptopa poza pracą. Jeśli na służbową komórkę zerkasz nawet pod wigilijnym stołem, a laptopa uruchamiasz na wakacjach z rodziną, to znak, że z Twoim work-life balance nie jest najlepiej. Są miejsca i momenty, w których trzeba odciąć się od pracy, aby nie umknęły nam rzeczy naprawdę ważne, takie jak kontakt z bliskimi nam ludźmi.

Work – life balance – równowaga między pracą, a życiem prywatnym

Czasem mimo najszczerszych chęci zachowanie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym nie jest możliwe. Może ci to utrudniać sam szef – jeżeli dzwoni do ciebie bez skrępowania o każdej porze dnia i nocy lub na zasłużonym urlopie, świadczy to o tym, że niezbyt przejmuje się on swoimi pracownikami. Często na porządku dziennym są prośby o prezentacje z dnia na dzień, które wykonujesz w pocie czoła wieczorami. Szef wzywa Cię z urlopu po trzech dniach, a poza tym branie wolnego nie jest mile widziane, nawet jeśli walczysz właśnie z gorączką i zwyczajnie potrzebujesz zwolnienia.

Jeżeli Twoja praca tak właśnie wygląda, a Ty masz coraz mniej czasu na cokolwiek innego niż obowiązki zawodowe, zastanów się, czy nie poszukać innej posady. Mądry pracodawca wie, że wypoczęty i szczęśliwy człowiek, to też lepszy pracownik – a o niego powinno się dbać.

Dodaj komentarz