Prowadzenie firmy – co trzeba wiedzieć?

Prowadzenie firmy – co trzeba wiedzieć?

W Polsce codziennie rejestrowanych jest blisko tysiąc jednoosobowych działalności. Świadczy to o przedsiębiorczości Polaków, ale i o tym, że w ciągu ostatnich kilku lat coraz więcej osób dąży do tego, aby być swoim własnym szefem, reżyserem swoich służbowych działań i nie tkwić na etacie, który nie daje upragnionej satysfakcji i pieniędzy. No właśnie. To one stanowią klucz wszelkich działań w biznesie i determinują ważne decyzje związane z założeniem własnej działalności. Co trzeba wiedzieć przed podjęciem tego kroku?

Decyzja o założeniu własnej firmy

Bardzo wiele osób decyduje się na założenie własnej firmy w oparciu o utopijne i nieco naiwne przeświadczenie, że to gwarancja sukcesu i pracy na własnych warunkach. Nie zdają sobie jednak sprawy z tego, że to przede wszystkim początek przygody w świecie, w którym pierwsze skrzypce gra coraz większa biurokracja, a podstawy prawne są wyjątkowo chwiejne i wymagają nieustannego trzymania ręki na pulsie. Młodych przedsiębiorców co roku zaczynają obowiązywać kolejne nowelizacje i zapisy w ustawach, o których trzeba wiedzieć, aby prawidłowo prowadzić firmę. Podjęcie decyzji o rejestracji działalności musi również być poprzedzone gruntownym rekonesansem na rynku, który potwierdzi, że produkty albo usługi debiutującego właściciela firmy zagwarantują mu zarobek i pieniądze niezbędne do prowadzenia działalności.

Jak wygląda prowadzenie własnej firmy?

Założenie firmy to tylko wierzchołek góry lodowej. Można to zrobić w urzędzie gminy i urzędzie miejskim, a od kilku lat również przez Internet lub telefon. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to system, w którym można stać się właścicielem firmy bez wychodzenia z domu. Od tego momentu można zacząć się martwić wszystkim tym, co znajduje się pod wierzchołkiem góry lodowej. Do obowiązków każdego przedsiębiorcy należy uiszczanie stosunkowo dużych opłat w urzędzie skarbowym i Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Do dziesiątego dnia każdego miesiąca przedsiębiorca zobowiązany jest do opłacenia składki za siebie, natomiast do piętnastego dnia każdego miesiąca w ZUS-ie oczekuje się składek za pracowników. Dodatkowo zakład wymaga wysyłania miesięcznych raportów i deklaracji rozliczeniowych. Kolejne zobowiązania finansowe to koszt pracy księgowej oraz nieuchronne podatki. Właściciel zgodnie z prawem musi wystawiać klientom dowody sprzedaży w postaci faktur albo paragonów i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy albo odprowadzać podatek VAT. Duża liczba kwestii formalnych i zobowiązań finansowych to sprawy, na które koniecznie trzeba zwrócić uwagę już wcześniej. Rozeznanie w gąszczu przepisów zdaje się niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania firmy i własnego komfortu psychicznego. A przede wszystkim – okazuje się, że ogrom pieniędzy zarabianych przez firmę to koszty stałe, które trzeba regularnie uwzględniać w przychodach.

Plusy prowadzenia własnej działalności

Założenie własnej firmy często łączy się z ogromnym stresem. Etat gwarantuje płynność finansową i możliwość wyjścia z pracy po ośmiu godzinach, aby w końcu cieszyć się czasem wolnym. Ludzie kierujący własnymi firmami nigdy nie wychodzą z pracy i sami muszą zapewnić sobie zarobek. Połączenie znajomości rynku, ciężkiej pracy, przemyślanego marketingu i nawiązywania lukratywnych koneksji może jednak przynieść spore zyski i jeszcze większą satysfakcję. Logistyka, działanie zgodnie z planem, elastyczność i dużo dyscypliny w końcu zaowocują zyskami, rozwojem w branży i swobodą działania. Przedsiębiorcy, którzy z powodzeniem prowadzą swoje firmy od lat, twierdzą, że ich praca trwa nieustannie. Rynek zmienia się tak gwałtowanie i diametralnie, że sukces gwarantuje połączenie ciężkiej pracy z umiejętnością dopasowania się do nowych trendów i wyczuwania ogólnych tendencji. Warto dziś inwestować w reklamy w mediach społecznościowych, lokowanie produktu w postach opiniotwórczych influencerów czy profesjonalne sesje zdjęciowe. Niezależnie od branży, profesjonalizm na każdym etapie reklamy czy kontaktu z klientem, będzie utożsamiany z firmą. Dzięki temu buduje się markę, która w wielu branżach jest ważniejsza od samego produktu.

Dodaj komentarz